Antropološki aspekti kulture sećanja #1: ''This is Radio Clash'' 13.10.2023

Sredinom sedamdesetih godina prošlog veka Britanija je bila pogođena snažnom ekonomskom krizom zbog koje je veliki broj ljudi ostao bez posla i preživljavao od socijalne pomoći. „No future!“, urlao je Johnny Rotten iz Sex Pistols-a, benda koji je zapalio iskru iz koje je rođen pank pokret, koji je poslužio kao okvir identifikacije mladima iz radničke klase koji su prezirali mrvice koje im je dobacivao kapitalizam države blagostanja. Raspadom Sex Pistols-a stvoren je socijalni prostor za jedan drugi britanski bend, The Clash, da postane lider pank pokreta i odmakne njegovu ideologiju od besa i beznadežnosti Pistolsa ka nadi izraženoj rečenicom: „The future is unwritten“. Bazičan u pogledu svog muzičkog izraza ali radikalan u porukama koje odašilje u svojim tekstovima, The Clash je za mnoge predstavljao poslednju nadu da rokenrol može da promeni svet.

Iako netačne u pogledu fakticiteta, priče poput one koja navodi da je Joe Strummer, pevač i tekstopisac grupe The Clash, svojevremeno posetio Srbiju poručuju nešto bitno o prirodi društvene zajednice koja generiše tu vrstu narativa. Polazeći od toga, nastojaćemo da utvrdimo strukturu i značenja jednog, sada već prilično dugovečnog, beogradskog murala koji prikazuje lik tog umetnika. Kada se formira mit vezan za lik i delo Joa Strummer-a, uporedo sa širenjem uticaja zapadne pop kulture na kulturni prostor SFRJ ili od devedesetih naovamo, u periodu nakon raspada te države? Kojim svojim stavovima ta osoba zavređuje poštovanje pripadnika različitih supkulturnih grupa, koje čak ne moraju nužno biti vezane bilo za nekadašnju, bilo za danas postojeću pank scenu? Šta poručuje taj vizuelno upečatljiv lik na zidu, vibrantan ikonički znak koji se kombinuje sa drugim sličnim znakovima, ako ga posmatramo kroz prizmu koncepta kulture sećanja?

“Radio Clash” je u etru na frekvenciji: DC Krov, petak 13. u 20.00, dobro došli.

Predavanje i moderacija razgovora: Miloš Zarić, antropolog
Autori programa: DC Krov i Miloš Zarić
Free entrance